Як обладнати інклюзивний кабінет
Інклюзивна освіта означає, що всі учні мають рівні можливості вчитися, незалежно від фізичних, інтелектуальних або емоційних недоліків. В інклюзивних класах є адаптивне обладнання та меблі, допоміжні засоби навчання та комунікації, а також предмети повсякденного вжитку та мобільне обладнання для задоволення всіх потреб учнів.
Стандартних схем обладнання інклюзивних класів не існує — МОН пропонує лише рекомендований перелік обладнання для ресурсної кімнати. Чому так? Незважаючи на те, що існує ряд факторів, пов'язаних з обладнанням інклюзивного, комфортного кабінету для всіх учнів, особливо з особливими потребами, найбільш важливим аспектом є індивідуальні вимоги кожного учня, що навчається в даному класі протягом даного навчального року.
Тому замість звичної для вітчизняних шкіл моделі класної кімнати старого зразка, яка призначена для задоволення потреб колективу, а не окремої людини, в інклюзивному класі використовуються модифікація й адаптація для задоволення потреб кожного окремого учня.
Індивідуальні програми навчання дітей з ООП в поєднанні з участю батьків, опікунів, терапевтів та медичної команди допоможуть вчителям і шкільним адміністраторам визначити: які моделі, дидактичні матеріали, пристосування і програмне забезпечення необхідні для підтримки цих учнів.
Для інклюзивних класів можна знайти спеціально розроблені класні меблі, варіанти сидіння і обладнання для відпочинку в приміщенні і на відкритому повітрі, що допоможуть виконати широкий спектр необхідних адаптацій і пристосувань, а також допоміжні технології та додаткові пристрої зв'язку для навчання і розвитку.
Досить складний процес навчання дітей з обмеженими здібностями чи інтелектуальними порушеннями, проблемами з сенсорною обробкою, фізичними проблемами і порушеннями рухливості можна значно спростити та зробити комфортним для всіх учасників навчального процесу: за допомогою підтримуючого і адаптивного обладнання.
Сенсорна кімната в НУШ: обладнання для ресурсної кімнати
Щоб розібратись, яке купити обладнання для ресурсної кімнати, потрібно перш за все визначитись з типом кабінету. Сенсорні кімнати умовно поділяють на:
- світлі (стимулюючі),
- темні (заспокійливі).
Світла ресурсна кімната (інші назви: активна, сенсомоторна) — просторий кабінет з яскравим денним та штучним освітленням. В такій кімнаті багато спеціального обладнання зі світлооптичними ефектами, яке чинить позитивний вплив на дітей різного віку, створює атмосферу свята і веселощів, стимулює розумову і фізичну активність. У світлій сенсомоторній кімнаті можна встановити таке обладнання:
- спеціальні дзеркала, що візуально збільшують площу приміщення;
- масажні приладами: м'ячі, масажери, килимки з різними видами поверхонь;
- сухі басейни, наповнені різнокольоровими пластиковими кульками;
- проєктори для створення кольорових настінних узорів;
- тактильні панелі по типу бізібордів;
- м'які модульні пазли, лабіринти, ігрові набори;
- світлові пісочниці для занять з використанням кінетичного піску.
Темна ресурсна кімната (інші назви: пасивна, релаксаційна) — сприяє швидкому заспокоєнню, розслабленню дітей, відновленню психоемоційного стану. Крім того, саме релаксаційна кімната є невід'ємною частиною реабілітації у психологів при неврозах, гіперактивності, тривожних станах, затримках психомоторного розвитку, проблеми мови, адаптаційних розладів.
Такий кабінет повинен бути оснащений спеціальним обладнанням:
- прилади з розсіяним освітленням, ефектом зоряного неба або світлового водоспаду;
- світлові колони з бульбашками та додатковим декором;
- соляні лампи, лавові лампи, підсвітка;
- світлові штори;
- сенсорні подушки, жилети, гамаки;
- м'які безкаркасні меблі, наповнені гранулами тощо.
Додатковими стимулами в темній кімнаті виступають звуки природи, неголосна заспокійлива музика, ароматерапія, нейтральні кольори, що переважають у дизайні приміщення.
Немає коментарів:
Дописати коментар